Diaconaal werk – werkt aanstekelijk

Werken met gehandicapten, op bezoek bij ouderen, knutselen met mensen die eenzaam zijn – wellicht vraag je je eerst af of het wel bij je past.

Tal van vragen kunnen in je opkomen en in ieder geval heb je het (tot nu toe) niet eerder gedaan. Bij discipel-zijn in de gemeente hoort ook dat je soms door een ander aangestoken kunt worden tot bepaald vrijwilligerswerk. Gerda is zo’n voorbeeld. Doordat Miny haar vroeg om mee te gaan met een vakantieweek en omdat Ankie haar meenam naar de Vuurtoren is ze nu vaste vrijwilliger. Door een paar vragen aan haar te stellen brengen we dit vrijwilligerswerk wat dichterbij.

Je bent vrijwilliger bij De Vuurtoren. Wat is dat voor activiteit in de kerk?
“De vuurtoren is een soos voor verstandelijk gehandicapten. Mensen met een (lichtere) verstandelijke beperking komen om de twee weken naar De Rank (bij de Nieuwe kerk). Het is een soort soos, ze kunnen knutselen, spelletjes doen, films kijken en dergelijke. De vrijwilligers helpen bij de activiteiten en doen mee. We maken dat Sinterklaas en Kerst gevierd wordt en soms hebben we samen een maaltijd.”

Waarom past dit werk bij jou?
“Het leek me wel leuk. Ik voel mij aangetrokken om met deze mensen om te gaan. En als je ze eenmaal kent, dan is het gezellig om een poosje met ze bezig te zijn.”

Door wie of wat ben je geïnspireerd / aangestoken om hier vrijwilliger te worden?
“Ik was eerst in de kerk gevraagd om een keer met een vakantieweek van stichting Kompas mee te gaan. Miny Sonnenberg vroeg me samen met Riet Roseboom om met een week als begeleider mee te gaan. Dat zijn vakantieweken voor mensen met een handicap. Later vroeg Ankie van Harn me om mee te gaan naar de Vuurtoren. Eigenlijk heeft zij mij daarna aangestoken om vrijwilliger te worden.”

Vraag: Wat heeft het jou teruggegeven?
“Veel liefde en dankbaarheid van de mensen met een verstandelijke handicap.”

Diaconale tips.
- Vertel een ander in de kerk of bij de kring eens wat er zo leuk is aan het vrijwilligerswerk, wat je doet.
- Soms heeft diaconaal werk ook lastige kanten, maar die hoef je niet altijd breed met anderen uit te meten. Iedereen en alle taken hebben wel minder leuke kanten, maar daarmee kan het werk nog wel leuk zijn. In ieder geval kunnen de anderen (de bezoekers van de Vuurtoeren bijvoorbeeld) het als fijn ervaren
- Daag een ander eens uit: welke diaconale taak denk jij volgend seizoen te gaan doen?
- Wie inspireert mij als ik aan diaconaal werk denk? Praat eens met hem of haar over zijn/haar motivatie. Discipelschap kan ook hier beginnen.
- Je hoeft niet per se veel te doen, maar doe het werk met liefde tot die ander en in dankbaarheid aan God. Hij deed zo veel voor ons..