Vertrouwd en veilig

Wat is een vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon is iemand waarmee je in vertrouwen kunt praten over ervaringen met ongewenst gedrag binnen of buiten de kerk. De vertrouwenspersoon is aanspreekpunt voor ieder gemeentelid.

De kerk wil een veilige plaats zijn voor iedereen. Toch kan er ongewenst grensoverschrijdend gedrag worden ervaren of gesignaleerd door iemand. Voor mensen die hiermee te maken hebben en die daar graag over willen praten, heeft de Hervormde Gemeente Ede een team van vertrouwenspersonen aangesteld. Bij hen kan je ook terecht als je een melding wilt doen.

Voor wie is de vertrouwenspersoon bedoeld?

De vertrouwenspersoon is aanspreekpunt voor ieder gemeentelid. Het kan zijn dat je zelf ervaringen hebt met ongewenst gedrag, maar het kan ook zijn dat je dit signaleert bij anderen binnen de kerk.
Een vertrouwenspersoon is er dus voor iedereen die ongewenst grensoverschrijdend gedrag ervaart of signaleert. Dat kan zijn agressie, geweld, machtsmisbruik, seksuele intimidatie, ongewenste intimiteiten, pesten of discriminatie. Een vertrouwenspersoon biedt in eerste instantie vooral een luisterend oor. Daarnaast kan een vertrouwenspersoon hulp en ondersteuning bieden bij het doen van een melding of een klacht.

Geheimhoudingsplicht

De vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht en gaat altijd vertrouwelijk om met jouw informatie. De vertrouwenspersoon mag niets doen met de informatie die jij geeft zonder jouw toestemming. De vertrouwenspersoon zal geen verdere stappen ondernemen zonder overleg. Er worden ook geen inhoudelijke mededelingen gedaan aan de kerkenraad of andere instanties.

Taken en verantwoordelijkheden van de vertrouwenspersoon

• Het bieden van een luisterend oor
  • Het nagaan van de melding
  • Samen zoeken naar een goede aanpak
  • Het begeleiden van de melder ongewenst gedrag naar een oplossing toe
  • Inzichtelijk krijgen of een doorverwijzing noodzakelijk of wenselijk is
  • Het doorverwijzen naar de juiste instanties
  • Het geven van voorlichting over ongewenst gedrag
  • Het adviseren van kinderwerkers en teamleiders en leidinggevenden bij het voorkomen van ongewenst gedrag
  • Het (anoniem) rapporteren van meldingen en klachten aan de kerkenraden zodat evaluatie en aanpassing beleid kan plaatsvinden. E.e.a. is niet terug te voeren op individuele betrokkenen

Vertrouwenspersonen per wijk:

Je kunt contact opnemen met één van de vertrouwenspersonen. Je kunt zelf kiezen voor de vertrouwenspersoon van jouw eigen wijk of juist voor de vertrouwenspersoon van een andere wijk.

NEEM CONTACT OP

V&V in de gemeente

Binnen de Hervormde gemeente Ede willen we op een goede en respectvolle manier met elkaar omgaan. Geef je leiding in het jeugdwerk? Ga je namens de kerk op bezoek bij gemeenteleden? Ben je op een andere manier betrokken bij het kerkenwerk? Jouw relatie met gemeenteleden (jong of oud) is kwetsbaar. Wees op de hoogte van goede omgangsvormen:

• Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de kerkelijke gemeente
  • Ik vertoon geen gedrag dat door de ander als seksueel getint kan worden opgevat (aanraken, taalgebruik, digitaal)
  • Ik ben als volwassene niet alleen in een ruimte met een minderjarige
  • Ik bescherm de ander tegen oneerlijk, respectloos en ongelijkwaardig gedrag
  • Ik maak geen misbruik van mijn macht tegenover een ander
  • Ik val de ander niet lastig en ik berokken de ander geen schade
  • Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen of roddelen

Toerusting

Wil je handvatten hoe je het jeugdwerk in jouw gemeente veiliger maakt of wil je een (jeugd)avond organiseren rond dit onderwerp? Zoek je hiervoor werkvormen, brochures of verdiepingsmateriaal? Wil je in je bijbelstudiegroep over een veilige gemeente nadenken? Ga dan naar www.meldpuntmisbruik.nl

De gemeente moet een veilige plaats zijn voor iedereen. Deze website helpt u daarbij: www.protestantsekerk.nl

Bericht aan een vertrouwenspersoon

Het bericht is verzonden

Het bericht is verzonden aan de vertrouwenspersoon en deze zal contact met je opnemen op de wijze die jij hebt gekozen.

Wat is een vertrouwenspersoon
V&V in de gemeente