Nieuwe Kerkgemeente

Onze organisatie

Ouderlingen, predikant, ouderling-kerkrentmeesters en diakenen vormen samen de kerkenraad van de Nieuwe Kerk. Daarnaast zijn er zogeheten domeinen, waarin alle activiteiten en commissies zijn ondergebracht.

Sinds 27 september 2020 is ds. Peter Verbaan onze wijkpredikant.

Ds. Jan van der Kolk is parttime werkzaam als bijstand in het pastoraat in onze wijk. Hij bezoekt voornamelijk oudere gemeenteleden.

Kerkenraad

De kerkenraad is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de Nieuwe Kerkgemeente. De predikant, ouderlingen, ouderling-kerkrentmeesters en diakenen vormen samen de kerkenraad. De scriba is het eerste aanspreekpunt.

Ouderlingen dragen de pastorale verantwoordelijkheid voor de mensen in de Nieuwe Kerk. Daarnaast zijn er ouderlingen aangesteld voor jeugd, vorming en toerusting en missionair werk.

De ouderling-kerkrentmeesters behartigen de materiële belangen van de gemeente. Dat doen ze samen met kerkrentmeesters die geen lid zijn van de kerkenraad.

De diakenen richten zich op de dienst aan mensen in nood, dichtbij en ver weg.

Kleine Kerkenraad

In de Kleine Kerkenraad worden praktische en organisatorische zaken besproken. Ook worden de grote kerkenraadsvergaderingen voorbereid.

Domeinen

Om de organisatie van het kerkenwerk overzichtelijk te houden, is een structuur bedacht waarbij alle activiteiten en commissies zijn verdeeld over 9 domeinen. Elk domein heeft een stuurgroep. De voorzitters van deze stuurgroepen en de leden van het moderamen (predikant, scriba en voorzitter kerkenraad) vormen samen de kleine kerkenraad.