Nieuwe Kerkgemeente

Bijzondere diensten

Het kerkelijk jaar kent een aantal feestdagen en bijzondere momenten die we samen vieren, te beginnen met Advent en eindigend met de Eeuwigheidszondag. Daarnaast zijn er huwelijks- en doopdiensten. Ook in tijden van verdriet en rouw kun je in de kerk terecht.

Lessons & Carols

Negen traditionele Bijbellezingen, samenzang en koorzang werken toe naar het kerstverhaal.
Een prachtige viering in de Adventstijd op weg naar Kerst!

Kerst

Het meest bekende christelijke feest is wel dat van de geboorte van Jezus Christus. Je bent van harte welkom om dit in onze kerk mee te vieren. Op kerstavond is er om 19.00 uur een Kinderkerstviering en om 22.00 uur begint de Kerstnachtdienst. De dienst op eerste Kerstdag begint om 9.30 uur.

Oud en Nieuw

Op Oudejaarsavond sluiten we als gemeente het kalenderjaar samen af in een dienst die begint om 19.30 uur.
De dienst op Nieuwjaarsmorgen begint om 10.00 uur. Voorafgaand is er in de Rank gelegenheid om elkaar een goed en gezegend Nieuwjaar te wensen.

Bid- en dankdag

Elke tweede woensdag in maart is de Biddag voor Gewas en Arbeid en elke eerste woensdag in november is de Dankdag voor Gewas en Arbeid.
Beide diensten beginnen om 19.30 uur.

Vespers

Op Aswoensdag beginnen we de 40-dagentijd met een vesper –avondgebed– in de kerk. Ook in de Stille week –de week voor Pasen– zijn er van maandag t/m woensdag vespers. Deze vieringen duren een half uur en beginnen om 19.30 uur.

Witte Donderdag

Op Witte Donderdag vieren we samen het Heilig Avondmaal in navolging van Jezus die vlak voor Zijn lijden en sterven op Golgotha met zijn vrienden het laatste avondmaal vierde. Deze dienst begint om 19.30 uur.

Goede Vrijdag

Op Goede Vrijdag is er een Passie viering waarin we Jezus volgen op zijn weg naar het kruis. Bijbellezingen, liederen en gebeden wisselen elkaar af. De dienst begint om 19.30 uur.

Stille Zaterdag / Paaswake

In de Paaswake, die om 21.00 uur begint, herdenken we dat Jezus opstond uit de dood.
De nieuwe Paaskaars wordt binnengebracht, we lezen Bijbelgedeelten over bevrijding, vernieuwen onze doop en belijdenis en vieren alvast de Paasmorgen.

Pasen

In een feestelijke kerkdienst, waarin ook de kinderen een rol hebben, vieren we de opstanding van Jezus Christus uit de dood.
Voorafgaand aan de dienst is er een Paasontbijt in de Rank.

Hemelvaart

Op Hemelvaartsdag staan we stil bij het feit dat Jezus terugging naar Zijn Vader in de Hemel, 40 dagen nadat Hij was opgestaan uit de dood.
Omdat we Pasen op zondag vieren, is Hemelvaartsdag altijd op een donderdag.

Pinksteren

Toen Jezus terugging naar Zijn Vader in de hemel, beloofde Hij dat Hij zijn leerlingen niet in de steek zou laten maar de Geest van God, de Heilige Geest zou sturen.
Met Pinksteren vieren we dat de Heilige Geest kwam om de gelovigen te helpen en kracht te geven.

Kerkproeverij

In de kerk is plek voor iedereen! Een plek waar je tot rust kunt komen, vragen mag stellen, zingeving en inspiratie ontvangt en deelt.
Wil jij eens proeven wat het is om een kerkdienst bij te wonen? Dan is Kerkproeverij op de laatste zondag van juni een mooie kans.
De drempel om naar de kerk te gaan is soms hoog. Op de zondag van de Kerkproeverij nodig je buren, vrienden of collega’s uit om eens mee te gaan naar de kerk.
Wie weet smaakt het naar meer!

Eeuwigheidszondag

Op de laatste zondag van het kerkelijk jaar herdenken we de mensen die in het afgelopen jaar zijn overleden.
Nabestaanden worden voor deze gedachtenisdienst speciaal uitgenodigd.

Avondmaal

Vijf keer per jaar vieren we als gemeente het Heilig Avondmaal, waarvan een keer op Witte Donderdag.
Tijdens het avondmaal herdenken we het lijden en het sterven van Jezus Christus door het eten van brood en het drinken van wijn.
Deze maaltijd versterkt ons geloof en verbindt ons met God en met elkaar.

Dopen

De doop is een zichtbaar teken van het verbond dat God sluit met mensen. Wij geloven dat ook de jongste kinderen van de gemeente dit teken mogen ontvangen.
Daarom is er een aantal keren per jaar een doopdienst.
Wil je je kindje laten dopen? Neem dan contact op met de predikant.

Belijdenisdienst

Als je belijdenis doet, laat je aan God en de gemeente horen en zien dat het geloof in Jezus belangrijk is in je leven. Meestal heb je de maanden die hieraan voorafgaan de belijdeniscatechese gevolgd. Familieleden, vrienden en gemeenteleden zijn getuige van deze gebeurtenis.
Denk je erover om belijdenis te doen, dan kunt je hierover contact opnemen met de predikant.

Trouwen

Als je gaat trouwen is het mooi om in een speciale dienst de Zegen van God over jullie huwelijk te vragen.
Neem in een vroeg stadium contact op met de predikant om de datum vast te leggen en de verdere voorbereiding te plannen.

Rouwen

Ook in dagen van rouw kun je in de kerk terecht. Neem bij overlijden van een dierbare contact op met de predikant. In overleg met hem wordt een dienst ter nagedachtenis aan de overledene voorbereid en waarin ook woorden van troost klinken vanuit de Bijbel.