Nieuwe Kerkgemeente

Reguliere dienst

De diensten in de Nieuwe Kerk hebben een herkenbare liturgie waarbij we rekening houden met de verschillende doelgroepen in de gemeente.

Voor aanvang
Voorafgaand aan de dienst klinkt orgelmuziek en maken mensen een praatje. Voorin de kerk brandt de paaskaars als een symbool van het licht van Jezus Christus in deze soms donkere wereld. Dan volgt een kort moment van stilte, waarin er ruimte is voor bezinning. Vervolgens komen de dominee en een deel van de kerkenraad binnen. De ouderling van dienst heet iedereen welkom en doet een aantal mededelingen. Na het intochtslied geeft hij of zij de dominee een hand en wenst hem Gods zegen toe.

Votum en groet
Na een moment van stilte spreekt de dominee woorden uit die zeggen dat God trouw is en er altijd voor ons wil zijn. Daarna groet hij de gemeente namens God.

Zingen
In de Nieuwe Kerk zingen we vooral liederen die staan in het 'Liedboek, zingen en bidden in huis en kerk' (2013). In de ochtenddienst is er altijd een kinderlied en in bijzondere diensten worden ook liederen uit ander liedbundels gezongen. Tekst en melodie zijn via de beamer te volgen. Bij het zingen worden we begeleid door het orgel of door de piano en soms is er een jongerenband. Andere musici en de cantorij leveren een bijdrage aan speciale diensten.

Leefregels
God heeft ons leefregels gegeven om ons te leren hoe we kunnen leven zoals Hij het bedoeld heeft, in liefde voor Hem en voor elkaar. In de morgendienst luisteren we naar een aantal van deze leefregels. Vaak worden hiervoor de Tien Geboden gelezen die staan in het Oude Testament. Er zijn ook andere Bijbelgedeelten, uit het Nieuwe Testament, die voorgelezen kunnen worden.

Geloofsbelijdenis
Onderdeel van de liturgie in de middagdienst, is het lezen of zingen van de geloofsbelijdenis.

Kindergesprek
Voordat de kinderen naar de kindernevendienst of basiscatechese gaan, heeft de dominee voor de preekstoel een gesprek met hen.

Gebeden
In het openingsgebed vragen we of God bij ons wil zijn en we vragen om vergeving voor de fouten die we gemaakt hebben. Tijdens het gebed aan het eind van de dienst danken wij God en bidt de predikant voor mensen binnen en buiten de kerk, voor de overheid en voor mensen in nood. Daarna is er in stilte ruimte voor een persoonlijk gebed en vervolgens bidden we hardop het Onze Vader.

Bijbellezen en preek
Voor het lezen van een Bijbelgedeelte wordt gebruik gemaakt van de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV21). In de preek legt de dominee de Bijbeltekst uit en worden wij aan het denken gezet.

Collecte
Normaal gesproken zijn er in de dienst twee collectes. Tijdens het collectemoment vertelt een van de ambtsdragers waarvoor wordt gecollecteerd. De eerste collecte is bestemd voor een diaconaal doel - dichtbij of ver weg - en de tweede collecte voor het kerkenwerk in de eigen gemeente. Soms is er ook nog een derde collecte. Je kunt je giften geven via de NK App of in de collectezakken bij de uitgang. Daar staan ook de offerblokken voor de wijkkas en hangen collectebusjes voor de zending. .

Zegen
Aan het eind van de dienst geeft de dominee Gods zegen mee. Als God ons zegent, belooft Hij dat Hij met ons meegaat en ons sterk maakt voor alles wat we deze week te doen hebben. De zegen die je ontvangt geldt ook voor allen die bij jou horen.