3 okt

Terugblik seniorenmiddag Ede-Zuid 25 september 2024

Woensdag 25 september jl. was er weer een seniorenmiddag in de grote zaal van de Bethelkerk. Na het welkom, mededelingen, gebed en zingen, herdachten we Mw. Hennie Janssen-Hardeman. Daarna was het woord aan Hanneke Hegeman. De Bijbellezing was uit Ruth 1: 19 -22, de terugkeer van Naomi met Ruth in Bethlehem. Ook Ruth 4, de geboorte van Obed werd aangehaald. Door de diepten heen mochten Naomi en Ruth zich gedragen weten. We zongen hierna het mooie lied ‘Ik zal er zijn’.

Na deze korte overdenking nam Ds. Jan Overbeeke uit Ede ons mee in de geschiedenis van de naamgeving. Namen hebben alles te maken met identiteit. In onze cultuur worden namen door doop of andere rituelen bevestigd. In de oorlog waren mensen in concentratiekampen anoniem. Dit is één van de ergste dingen wat je als mens kan overkomen.
Het ontstaan van de namen werd uitgelegd. Een aantal voorbeelden, ook in vroeger tijden, kwam voorbij. Ook de ontwikkeling van de naamgeving in Europa voor de 12e eeuw, de 12e eeuw tot 16e eeuw en vanaf de 16e eeuw kwam aan bod.
In de Franse tijd werd de burgerlijke stand ingevoerd. Iedereen was verplicht om een erfelijke naam te voeren. Ook de herkomst van namen kwam uitgebreid aan de orde.
De meest voorkomende familienamen zijn momenteel: De Jong, Jans(s)en, De Vries, Van de(n) Berg, Van Dijk en Bakker.

We sloten af met Lied 112: 1, 2 en 4 uit de Herv. Bundel ‘Eén naam is onze hope’.
We kijken terug op een fijne middag met goede ontmoetingen.

De volgende seniorenmiddag is gepland op D.V. woensdag 20 november van 16.00 – 18.30 uur. Onze oud kerkelijk werker Cock Kroon hoopt dan de overdenking te verzorgen. Ook de verhalenkoffer komt aan de beurt. Aan het einde van de middag is er een stamppottenmaaltijd.