Nieuwe Kerkgemeente

Ons gebouw

De Nieuwe Kerk is direct herkenbaar als een protestants kerkgebouw in de stijl van de jaren dertig van de vorige eeuw. Het grondplan heeft de vorm van een Grieks kruis. Sinds 2001 is de Nieuwe Kerk een Rijksmonument.

De kerk is ontworpen door architect T.G. Slijkhuis uit Apeldoorn. Het gebouw verrees in 1938 aan wat nu de Verlengde Maanderweg is, in een tot dan toe nauwelijks bebouwd gebied dat bekendstond als het Maanderzand.

De architect liet zich inspireren door de Nieuwe Haagse School, een bouwstijl uit de periode tussen de wereldoorlogen. Ook zijn er invloeden te herkennen van de Delftse School, die de schoonheid in eenvoud zocht. Goede lichtval werd belangrijk gevonden. Daarvoor zorgen de hoge glas-in-loodramen van de Nieuwe Kerk.

In 1971 werd een consistorie gebouwd en in 1989 De Rank. Aan het interieur van de kerkzaal is sinds 1938 weinig veranderd. Wel verdween in 1981 het orgel dat zich oorspronkelijk boven de preekstoel bevond. Het was in slechte staat. Boven de preekstoel is nu het Christusmonogram te zien, een van de belangrijkste symbolen voor Jezus Christus.

Orgel

Het huidige Van Vulpen-orgel is in gebruik genomen in 1981. Het tweeklaviers orgel (hoofdwerk, rugwerk en pedaal) bevindt zich op de galerij. Het telt 1616 pijpen.

Verhuur De Rank

De ruimtes in De Rank kunnen gehuurd worden voor recepties, viering van verjaardagen, kleine bijeenkomsten, vergaderingen etc. In overleg met de beheerder is eventuele catering bespreekbaar. Interesse? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of neem direct contact op met de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wisselexposities

Ieder kwartaal wordt er in De Rank door de Commissie Inrichting De Rank een expositie van twee- of driedimensionale werkende georganiseerd. Gemeenteleden worden van harte uitgenodigd om mee te doen. We weten vaak te weinig van elkaars talenten. Een goede gelegenheid om elkaars werk te bekijken en te bewonderen. Voor info en opgave: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

• „Voor mij is de kerk een plek waar ik thuiskom. Ik ben hier vaak om te repeteren met de band waarin ik zing. Een groot deel van het jaar geef ik op woensdag leiding aan de kinderclub, waar ik zelf als kind ook naartoe ging.

„De kerk is voor mij een vertrouwde omgeving, alsof je bij familie bent“

Emilie

"Ik heb een sleutel van het gebouw, zodat ik er altijd terechtkan. In de keuken pak ik een drankje. De kerk is voor mij een vertrouwde omgeving, alsof je bij familie op bezoek bent. Een plek waar ik veel goede herinneringen aan heb.”

• „De Nieuwe Kerk is mijn tweede thuis, echt waar. Soms zeg ik: „Jongens, ik zet hier een stretcher neer.” De gemeente is alles voor mij. Ik ben gastvrouw en wil mensen blij maken. Net als thuis.

„De ontmoetingen en de goede gesprekken zijn voor mij hoogtepunten“

Joke

De preken boeien mij en ik word ontroerd door de liederen, het samen zingen. Dat vind ik fantastisch.”

• Gerard is getrouwd met Jannet. Ze hebben zes kinderen: drie zoons en drie dochters. Gerard is ouderling in de Nieuwe Kerk. „Als ouderling ga je bij gemeenteleden op bezoek, bid je en lees je samen uit de Bijbel.

„De mensen vinden het meestal fijn als je op bezoek komt namens de kerk“

Gerard

Toen ik ervoor gevraagd werd, wist ik niet of ik dit kon en het blijft moeilijk. Maar na een ontmoeting heb ik toch altijd weer een goed gevoel, want de mensen vinden het meestal fijn als je op bezoek komt namens de kerk.”