sionkerk logoSIONkerkgemeente

Gebouw Sionkerk

“Het besluit is gevallen. De nieuwe Hervormde Kerk, welke D.V. zal verrijzen aan de Proosdijerveldweg in West, heeft een naam gekregen. De naam die deze nieuwe kerk zal dragen, wordt: SIONKERK.

Want Zion is van God begeerd,
Wordt met Zijn woning hoog vereerd;
Hier, sprak Hij, die het al beheert,
Hier zal ik wonen naar Mijn lust,
Hier is in eeuwigheid Mijn rust.”

afbeeldingAldus de Edese Kerkbode van januari 1957, waar voor het eerst melding wordt gemaakt van de naam “Sionkerk”, een naam die door de jeugd bedacht is. Op dat moment kerkt de gemeente ‘s ochtends nog in de openbare lagere Graaf Bentickschool aan de Ganzeweide. Elke zaterdagavond is er weer een aantal vrijwilligers die de stoelen uit de kelder van de school halen en in de hal zetten zodat er een klein kerkzaaltje gevormd wordt. En na elke dienst worden alle stoelen weer netjes teruggezet in de kelder.
Omdat de wijkgemeente met het hard groeiende Ede meegroeit, wordt de school al snel te klein. Daarnaast vindt de Centrale Kerkenraad dat in elke nieuwe wijk een echte kerk hoort te zijn. Er wordt een bouwcommissie gevormd onder leiding van dhr. H.H.G. Stroomberg en er wordt een architect gekozen: architect Th. Dekker uit Ede. De architect gaat aan de slag en niet lang daarna heeft hij zijn eerste ontwerpen klaar.
Het wordt een vrij sober kerkgebouw: een torentje moet uiteindelijk zelfs uit de bouwplannen geschrapt worden vanwege de slechte economische situatie. Wel krijgt de kerk acht bijzondere ramen waar op elk raam een plaat gezandstraald is die een periode uit de Bijbelse geschiedenis voorstelt. Daarnaast komen in het groot een Alpha en Omega- en Christusteken boven de preekstoel te hangen.
Op woensdag 1 oktober 1958 is de Sionkerk in gebruik genomen.

Diverse verbouwingen

De Sionkerk is meerdere keren verbouwd. In 1970 werden de stoelen vervangen door banken. In 1976 vond de eerste grote verbouwing plaats en werd de kerk uitgebreid. De tweede grote verbouwing vond plaats in 1994 waarbij de zalen van de kerk werden uitgebreid. En meer recent in 2015 vond er nog een verbouwing plaats waarbij de hal opnieuw werd gewijzigd.

Jubileumboek Sionkerk

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Sionkerk werd er in 2008 een jubileumboek uitgebracht. Dit boek is online te lezen. Klik hier...

Orgel

Op 12 december 1979 werd in de Sionkerk te Ede een nieuw orgel in gebruik genomen met een bespeling door Hans Erné, die ook als adviseur bij de bouw was opgetreden. Het door Van Vulpen gebouwde orgel is uitgevoerd met fraai snijwerk. Het orgel heeft de volgende dispositie:

Hoofdwerk:
Prestant 8